Untuk buat anak-anak suka makan dan tidak memilih, kita perlu rajin memperkenalkan pelbagai jenis makanan pada mereka. Bila dah biasa mencuba, nak akan okay dan lebih ‘open’ untuk makan apa saja yang diberikan pada mereka. Salah satu tip untuk buat anak suka makan, elakkan beri jajan atau makanan proses.

Kalau tengok Rina makan, rasa seronok sebab dia sangat berselera. Anak kepada Ryzal Ibrahim dan Maryam ni juga tak kekok makan sendiri. Kalau tengok hidangan yang disediakan Maryam, macam orang dewasa yang nak makan. Lengkap dengan karbohidrat, protein dan serat dan dihidangkan tanpa perlu ‘sembunyi’.

Sesetengah kanak-kanak kita perlu campurkan sayur dalam masakan tapi Rina boleh makan salad timun macam tu saja. Dahulu, Maryam pernah kongsikan bersama Pa&Ma salah satu tip untuk buat anak suka makan, jangan marah mereka. Beri saja anak cuba pelbagai jenis makanan, tapi kalau anak tak suka jangan marah.

IKLAN

Satu video yang dikongsikan oleh Maryam ketika makan mencuri perhatian ramai. Maryam sediakan nasi, sup bebola, kek ketam dan salad timun beserta epal untuk anaknya itu. Seperti biasa, Rina sangat teruja setiap kali waktu makan dan sangat menghargai masakan omma.

IKLAN

Selesai membaca doa makan, Rina menikmati hidangan tersebut dengan berselera sekali. Dia makan salad timun dan kek ketam kemudian nasi dimasukkan ke dalam sup. Dari cara Rina makan, memang nampak dia seorang pemakan tetapi sangat tertib.

IKLAN

Tengok video ini; 

Untuk kanak-kanak berumur lebih kurang dua tahun seperti Rina, cara dia makan sangat kemas dan sopan. Lebih bagus lagi, dia sangat menghargai makanan serta bersyukur dengan rezeki yang ada.

Bukan saja ajarkan anak untuk tidak memilih makanan, tetapi pujian harus diberikan kepada Ryzal serta Maryam kerana turut mendidik Rina menjadi anak yang beradab. Tengok Rina makan, kita pun jadi terliur!